Bestyrelses-login
Giv en donation


 Du skal log in for at kunne deltage i debatten log in or register


Sprogudvikling 20-02-2008 13:05
By Charlot-teCharlot-te Reply
Hej.

Jeg har født min anden datter i uge 32+0 (2200 gram). Umiddelbart har vi ikke oplevet nogle problemer ved hendes opvækst, udover at hun var præmatur.

MEN hun har sprogproblemer, som jo alligevel godt kan skyldes hendes for tidelig fødsel. Vi har lige fået tildelt talepædagog i hendes børnehave (hun er 4½ år gammel) Ifølge testen med talepædagogen er det kun udtalen der driller hende, da hendes ordforråd og forståelse er rigtig fin.

Jeg går og er nervøs for om hun kan blive skoleklar til om 1½ år... Hun fungerer fint socialt med sine venner - men er en stille pige som bedst fungerer i en lille gruppe. Heldigvis er børnehaven rigtig god til hende.

Hvordan har I oplevet sprogudviklingen hos Jeres børn ? Og hvordan i forbindelse med skolestarten ?????

 
Re: Sprogudvikling 20-02-2008 14:31
By RittigRittig Reply
> Jeg har født min anden datter i uge 32+0 (2200 gram).
> (hun er 4½ år gammel)
> Ifølge testen med talepædagogen er det kun udtalen der driller hende, da hendes ordforråd og forståelse er rigtig fin.

> Hvordan har I oplevet sprogudviklingen hos Jeres børn ? Og hvordan i forbindelse med skolestarten ?????

Hej!

Mine twin-tøzer er også 4½ år nu, født uge 27+0 (590g og 880g).
De er ikke specielt stille piger, Annika snakker stort set uophørligt, og begge er socialt velfungerende. De har begge normalt ordforråd.
Lærke udtaler fint, men Annika har problemer med K lyde. Hun siger fx "missetat" og "edderpop". Jeg ved ikke rigtig om det skal betragtes som et problem endnu, meeen... Hun KAN godt sige K-lyde, for efter lidt øvelse fik hun lært at sige "bukser" i stedet for "båsser".

Hvilke udtale problemer har din datter?

Mvh.
Claus Rittig
 
Re: Sprogudvikling 21-02-2008 08:33
By Charlot-teCharlot-te Reply
Hej

Tak for dit svar.

Min datter har mange bogstaver hun ikke kan udtale. Det hænder at hverken vi eller børnehaven kan forstå hvad hun vil fortælle os.

Men hun snakker meget og har som sagt et godt ordforråd... Vi har fået øvelser af talepædagogen som vi gerne skulle gennemgå dagligt.

 
Re: Sprogudvikling 21-02-2008 08:37
By Charlot-teCharlot-te Reply
>Forresten fik hun lagt dræn i begge ører i oktober sidste år. Det viste sig at hun var helt døv på det ene øre. Det er iflg. talepædagogen også en af årsagerne til hendes talevanskeligheder....
 
Re: Sprogudvikling 22-02-2008 08:16
By RittigRittig Reply
Ja, der har vi også været.
Annika har i lange perioder haft vædske i ørerne, og hun fik lagt dræn fordi ørelægen mente at hun måtte have vanskeligt ved at høre, og dermed kunne få udtale-problemer. Og jeg tror det problem kan være selvforstærkende, for da hun først havde "lært" at sige "båsser", og vi havde opdaget hvad hun mente, når hun sagde det, så hed det "båsser". Jeg øvede lidt med hende (i små doser, for jeg fik at vide at man ikke må presse hende for meget), og hun fik lært at sige "bukser". Men i flere måneder sagde hun da stadig "båsser" hvis jeg ikke rettede på hende, for der var jo på rygraden det ord hun havde lært betød bukser. De andre K-ord siger hun stadig forkert, og jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal begynde at træne ordene med hende, som jeg gjorde med "bukser".

Jeg er meget interesseret i hvad der virker for jer, for det vil nok også kunne pege mig i den rigtige retning.

Da mine kidz var mindre, sagde de jo tit en masse, som jeg ikke helt forstod. Jeg nikkede bare og sagde "ja, ja" og så interesseret ud, selvom jeg ikke fattede en bjælde. For jo mere de øver sig, jo bedre bliver de til udtale, så små detaljer som at far ikke forstår noget, skal ikke bremse dem.

Helt personligt tror jeg at dræn kan være meget vigtigt! Hvis ikke barnet kan høre hverken andres eller egen udtale ordentligt, hvordan skal det så blive bedre til det?
 
Re: Sprogudvikling 22-02-2008 08:17
By RittigRittig Reply
> Vi har fået øvelser af talepædagogen som vi gerne skulle gennemgå dagligt.

Kan du nævne nogen af øvelserne?
 
Re: Sprogudvikling 28-02-2008 10:46
By Charlot-teCharlot-te Reply
> Rittig wrote:
> > Vi har fået øvelser af talepædagogen som vi gerne skulle gennemgå dagligt.
>
> Kan du nævne nogen af øvelserne?
>

Det er mundmotoriske øvelser. Blandt andet at bruge sin tunge - puste - sjove lege med sugerør - osv. Jeg har ikke lige folderen her - men kan skrive lidt mere når jeg har den.

Derudover har vi fået en vendespil med alle de svære ord som skal siges hver gang man vender en brik (hun elsker det). Jeg har også fundet lillebrors babybøger frem som vi øver med at sætte ord på billederne.

 
Re: Sprogudvikling 28-02-2008 10:54
By Charlot-teCharlot-te Reply
> Rittig wrote:
> Ja, der har vi også været.
> Annika har i lange perioder haft vædske i ørerne, og hun fik lagt dræn fordi ørelægen mente at hun måtte have vanskeligt ved at høre, og dermed kunne få udtale-problemer. Og jeg tror det problem kan være selvforstærkende, for da hun først havde "lært" at sige "båsser", og vi havde opdaget hvad hun mente, når hun sagde det, så hed det "båsser". Jeg øvede lidt med hende (i små doser, for jeg fik at vide at man ikke må presse hende for meget), og hun fik lært at sige "bukser". Men i flere måneder sagde hun da stadig "båsser" hvis jeg ikke rettede på hende, for der var jo på rygraden det ord hun havde lært betød bukser. De andre K-ord siger hun stadig forkert, og jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal begynde at træne ordene med hende, som jeg gjorde med "bukser".
>
> Jeg er meget interesseret i hvad der virker for jer, for det vil nok også kunne pege mig i den rigtige retning.
>
> Da mine kidz var mindre, sagde de jo tit en masse, som jeg ikke helt forstod. Jeg nikkede bare og sagde "ja, ja" og så interesseret ud, selvom jeg ikke fattede en bjælde. For jo mere de øver sig, jo bedre bliver de til udtale, så små detaljer som at far ikke forstår noget, skal ikke bremse dem.
>
> Helt personligt tror jeg at dræn kan være meget vigtigt! Hvis ikke barnet kan høre hverken andres eller egen udtale ordentligt, hvordan skal det så blive bedre til det?
>
>


Jeg tror godt man må rette i deres udtale, så længe de ikke bliver irriterede over det og opgiver. Vi gør det nogengange.

Vi øver (når hun gider) rim og vers - Jeg læser - hun gentager. Men det er kun i kort tid for at hun ikke skal blive træt af det - det skal jo ikke være surt for hende.

Mht. dræn - så er jeg SÅ KED af at hun først fik lagt dræn da hun var 4½ år gammel. Jeg ville ønske at vi havde været opmærksomme på det før. Hun har ikke været et ørebarn med gentagne mellemørebetændelser osv...... og hun har ikke beklaget sig over at have ondt i ørerne.

Jeg har været meget opmærksom på hendes sprog fra hun var 2 år gammel - men lægerne har hele tiden sagt at vi skulle vente og se an. Og børnehaven ville også vente til hun var 4 år - derfor er det først NU at der sker noget.

Jeg vil ikke sende hende for tideligt i skole og hun skal få problemer med indlæring hvis hun ikke kan udtale de forskellige bogstaver rigtigt.

MEN jeg er eller sikker på at hun ville være skoleklar til 2009, da hun er meget interesseret i bogstaver og tal - hun kan sidde længe og være opmærksom - forstå beskeder osv..... Samt hun har gode venner fra børnehaven som hun skal starte i skole sammen med.

MEN jeg kan trøste mig med at der er 1½ år endnu. Håber bare at vi ved hjælp fra talepædagogen kan få rettet op på hendes sprog.
 
Re: Sprogudvikling 02-03-2008 12:54
By LeneLene Reply
Min søn på 6 år har også haft store sprogproblemer. Han er flere gange blevet testet af talepædagogen, og har været langt bagefter på flere områder, både udtale, sprogforståelse og mest det aktive sprog. Det har været meget tydeligt fra starten at der var noget galt med hans sprog, han blev testet allerede i dagplejen, men det krævede stor indsats fra min side for at få ham indstillet til talepædagog, men det lykkedes og han var lige knap 4 første gang han blev vurderet. Vi har også været meget i tvivl om skolestart (sommer 2008), i december snakkede vi med børnehaven, og de var ikke helt overbeviste om, at han var klar. Men i tiden siden (frem til februar) er der sket meget, og han blev vurederet igen af talepædagog for 3 uger siden. Hun siger, at han nu er stort set alderssvarende på alle områder, han snakker stadig ikke perfekt, men meget tæt på, og hun mener helt klart, at han er skoleklar. Så han kommer afsted, og det viser, hvor stor udvikling der kan ske på få måneder.

Hilsen Lene
 
Re: Sprogudvikling 06-03-2008 22:01
By Charlot-teCharlot-te Reply
Tak for dit svar Lene, det var vist lige hvad jeg trængte til at høre.

Det er utroligt flot at din søns sprog har udviklet sig så meget. Held og lykke med skolestarten til sommer.

 
Re: Sprogudvikling 23-11-2009 17:53
By RasmusLauraRasmusLaura Reply

Charlot-te wrote:
Hej.

Jeg har født min anden datter i uge 32+0 (2200 gram). Umiddelbart har vi ikke oplevet nogle problemer ved hendes opvækst, udover at hun var præmatur.

MEN hun har sprogproblemer, som jo alligevel godt kan skyldes hendes for tidelig fødsel. Vi har lige fået tildelt talepædagog i hendes børnehave (hun er 4½ år gammel) Ifølge testen med talepædagogen er det kun udtalen der driller hende, da hendes ordforråd og forståelse er rigtig fin.

Jeg går og er nervøs for om hun kan blive skoleklar til om 1½ år... Hun fungerer fint socialt med sine venner - men er en stille pige som bedst fungerer i en lille gruppe. Heldigvis er børnehaven rigtig god til hende.

Hvordan har I oplevet sprogudviklingen hos Jeres børn ? Og hvordan i forbindelse med skolestarten ?????

Hej,
 

Mine tvillinger bliver 5 til februar og er født uge 29+1. Hun har ingen sproglige problemer, men han udtaler ikke S og T korrekt. Han kan godt når han virkelig prøver, men er meget ivrig og er nogle gange uforståelig. Har selv måtte hive i en talepædagog for at få dem testet ind imellem. Nu har jeg lige insisteret på at han får når noget mere hjælp for at gøre han skoleklar.....vi er meget i tvivl om de skal starte næste år 2010 eller 2011....

 

Venligst Helle

 
 

Gravid

Er du gravid og bekymret for at føde for tidligt?

 

Læs her før du går videre på vores website....