Bestyrelses-login
Giv en donation

Velkommen til vores fagpanel

Velkommen til Dansk Præmatur Forenings fagpanel, hvor foreningens medlemmer kan stille spørgsmål til fagpersoner om for tidligt fødte.  Alle spørgsmål og svar offentliggøres på hjemmesiden. Det er muligt at være anonym, hvis blot redaktøren er bekendt med medlemmets navn og medlemsnummer. Ønskes anonymitet, bedes dette oplyst ved henvendelsen til Fagpanelet.  

Send dine spørgsmål til: fagpanel@praematur.dk 


 

 

 Du skal log in for at kunne deltage i debatten log in or register
Lukket tråd

Spørgsmål: Leg og socialt samvær med andre børn 20-12-2002 07:31
By CarinaCarina Reply
Hej! Jeg er mor til Mikkel, som er født i uge 25, den 10. maj 2000. Mikkel er blevet passet hjemme de første 2 år og startede d. 16. august i dagpleje. Mikkel var, inden han startede, en meget sky og indelukket dreng, der kun ville snakke med folk, han kendte. Dagplejestarten har gjort ham lidt mere åben, og han virker meget glad for at være i dagplejen. Dagplejeren er meget opmærksom på Mikkel - hvilket er dejligt. I starten ville Mikkel slet ikke lege, men kiggede bare på de andre børn, så begyndte han lige så stille at åbne op og begyndte også at lege, han stopper dog, når de andre børn nærmer sig. De er sammen med andre dagplejere + børn et par gange om ugen, og i går var de på besøg hos en anden dagplejer. Her legede Mikkel fint og lod sig ikke specielt mærke med, at der var mange børn. I dag var de så igen sammen - med de samme børn - og her ville han slet ikke lege, men holdt sig hele tiden til sin dagplejer. Dette er bare et eksempel på, hvor forskellige dagene er, den ene dag tror vi, at nu går det fremad med, at Mikkel vil lege med de andre børn, og så den næste dag er han ligeså indesluttet, som han var i starten. Nu er det så jeg vil spørge: Er det bare startvanskeligheder, og vil han med tiden komme til at lege lige som de andre børn, eller kan vi godt regne med, at han vil halte bagefter med det sociale noget tid endnu? Mange hilsner fra Carina
 
Re: Spørgsmål: Leg og socialt samvær med andre børn 20-12-2002 07:32
By Lisbeth Milting GathLisbeth Milting Gath Reply
Kære Carina Tak for dit brev. Du fortæller om din dreng Mikkel på godt 2 år, som er født i uge 25. Mikkel er blevet passet hjemme indtil august i år, hvor han startede i dagpleje. Mikkel er glad for at gå i dagpleje. Du oplever, at han er blevet mindre indelukket og sky, end han var før, og han er begyndt at lege derhenne. Imidlertid fortæller du, der er forskel på Mikkels reaktioner fra dag til dag i forhold til at være sammen med mennesker, han ikke kender så godt. Det, han magter den ene dag, magter han ikke den næste, og du spørger til, om han vil vedblive at halte socialt bagefter noget tid endnu. Først og fremmest vil jeg sige, at det lyder, som om Mikkel er inde i en meget positiv udvikling, og at der er sket meget for ham på den korte tid, han har gået i dagpleje. Mikkel har knyttet sig til sin dagplejer på en måde, så han kan søge tryghed hos hende, når tingene bliver for meget for ham. Den tilknytning, de to har etableret, ser jeg som et udtryk for, at Mikkel har været parat til noget nyt, og at han har været parat til at give en lille smule slip på sin mor og far. Det indikerer også, at I har været parate og gode til at støtte Mikkel i at skulle begynde i dagplejen. At Mikkel både har dage, hvor han kan magte en masse nyt, og at han har dage, hvor han ikke kan det, ser jeg som naturligt i hans udvikling, både fordi han er født så ekstremt for tidligt, og fordi han formentlig af den grund har gået hjemme i trygge og velkendte rammer så længe, og derfor ikke er vant til så mange nye ansigter at skulle forholde sig til. Det er en stor overgang at komme ud alene blandt andre, når man længe har gået hjemme med sin mor eller far. Mikkel skal først til at lære at gebærde sig ude og til at etablere forhold til andre, som han føler sig tryg ved. Her er det rigtig godt, at Mikkel er tryg ved sin dagplejer, og at I som forældre oplever, vedkommende er opmærksom på Mikkel og hans særlige betingelser. Som forældre er det generelt lidt af en balancekunst at støtte sit barn fremad i udvikling og samtidig være den trygge base, hvor der så at sige kan tankes op, når éns barn har behov for dette. Ved at Mikkel er begyndt i dagpleje, har han fået et kærligt skub fremad i sin udvikling, fordi han i dagplejen kommer ud i situationer, han ikke har prøvet før, og hvor han selv skal være med til at finde nogle måder at takle det nye på. Ved at han synes at være tryg ved sin dagplejer, har han fået en godt udgangspunkt til at lære at gebærde sig, fordi hun kan være en sikker base for ham, når I ikke er til stede. At Mikkel skifter mellem hvad han magter, ser jeg som et udtryk for, at han øver sig, og hele tiden søger at flytte sine grænser for det han formår, samtidig med at han faktisk passer godt på sig selv i denne proces, fordi han søger tilbage til trygheden og "tanker op", når han har brug for det. De dage, hvor Mikkel magter mindre, indebærer ikke, at de kompetencer, han andre dage har fremvist, som sådan forsvinder, men at behovet for at føle sig tryg lige den dag er større end behovet for at afprøve og udforske verden og sig selv. Behovet for at blive udfordret og behovet for at føle sig tryg er centralt for alle mennesker livet igennem (også for os voksne), men naturligt forstærket som modsætninger for Mikkel, fordi han har haft en så ekstrem for tidlig start på livet. Hvor lang tid det tager Mikkel at få helt styr på de sociale kompetencer, er det svært for mig at sige, ikke mindst fordi det er så kort tid, han rent faktisk har gået i dagpleje. Jeg tror, I skal sætte jeres fokus på, at han er i fin udvikling, og at han er god til at sætte det rette tempo for sig selv lige nu. Mikkel har haft en tidlig og svær start på livet, og ud fra dette perspektiv tror jeg, det er vigtigt, I ser de beskrevne reaktioner i dagplejen som hans måde at udvikle sig på, og at I derfor accepterer og respekterer, at det tager den tid, det tager. Med venlig hilsen Lisbeth M. Gath Cand. psych., aut. psykolog