Bestyrelses-login
Giv en donation

Velkommen til vores fagpanel

Velkommen til Dansk Præmatur Forenings fagpanel, hvor foreningens medlemmer kan stille spørgsmål til fagpersoner om for tidligt fødte.  Alle spørgsmål og svar offentliggøres på hjemmesiden. Det er muligt at være anonym, hvis blot redaktøren er bekendt med medlemmets navn og medlemsnummer. Ønskes anonymitet, bedes dette oplyst ved henvendelsen til Fagpanelet.  

Send dine spørgsmål til: fagpanel@praematur.dk 


 

 

 Du skal log in for at kunne deltage i debatten log in or register
Lukket tråd

Tidlig skolestart? 12-12-2009 20:50
By adminadmin Reply

Hej,

Vil rigtig gerne høre fagpanelet til råds vedr. tidlig skolestart af mine tvillinger.
Normalt anbefales det er for tidligt fødte børn venter så længe som muligt med skolestart da mange af dise børn kan få problemer i skolen....

Men vi har vores grunde til at overveje en tidlig skolestart men også mange bekymringer!!! Vores børn fylder 5 år 24. feburar 2010 og er født 11 mdr. for tidligt (uge 29+1). Starten var især dramatisk for min søn men begge børn har siden hen indhentet meget og klarer sig flot.

Lidt om børnene:
Dreng 40cm./1355g, blå slatten og trak ikke vejret selv, respirator, rask efter en lille uge. Hyper følsom over for hverdagslyde og forandringer det første år men herefter stort set ingenting. Grov motorisk lidt stiv, kravlede 11 mdr. gammel, gik knap 18 mdr. gammel, sad selv uden støtte 8 mdr. gammel. Finmotorisk dygtig. spiste fingermadder selv og ramte munden 8 mdr. gammel. Talte forståeligt som 2årig. Altid meget nysgerrig og glad. god kontakt, god trivsel, god appetit og søvnmønster, dog letvægter på trods af flot højde.

I dag 4,9 år: meget velfungerende, meget social, god kammerat og mange venner også privat, begyndte med private legeaftaler som 2½ årig og var alene hos venner fra 3 år, overnatning hos kammerat alene første gang som 4½ årig, kærlig og omsorgsfuld, har motorisk indhentet det stive i benene, smed bleen som 3½ årig men dog med uheld i perioder (kun tis), bruger stadig ble om natten, sprogligt driller T'er og S'er når han bliver ivrig. Virker til at have en god portion selvtillid og selvværd. Meget interesseret i skoleopgaver. Kan stave til alle ugens dage og månederne stort set uden hjælp. Interesseret i tallene og kan læse en smule op fra en bog (ikke sammenhængende) Højde 117cm. og vægt 17 kilo.

Pige 39cm./1175g, meget rød, højt bilirubintal, lavt blodsukker, rettede sig hurtigt med sukkervand og C-pap. Dog ofte barikadier og apnøer de første par måneder. Grovmotorisk med, kravlede 10 mdr. gammel, sad selv 8 mdr. gammel, gik 13 mdr. gammel, svært ved at ramme munden med maden 8mdr.-3½ år, lidt klodset...kom til at ødelægge ting meget let, ikke så godt finmotirisk da hun var helt lille. Talte forståeligt knap 2 år. Kærlig og omsorgsfuld, social og en god kammerat, gode venner, finmotorikken er nu helt i top fra godt 3 år, kreativ, musikelsker og virker til let at stimuleres af musik, smed bleen som 3½ årig og natbleen som 4 årig. Let til latter, meget stædig, bliver let distraheret, trives bedst i velkendte rammer og når hun er godt forberedt. Begyndte med private legeaftaler som 2½ årig med mor men har ikke turde alene før 4 år og overnatning hos veninde alene første gang som 4½ årig. Hun er interesseret i skoleopgaver, kan kende de fleste bokstaver og stave til alle ugens dage og månederne med lidt hjælp.

Børnehaven siger de p.t. kan det de skal for at starte i skole og er på niveau med deres venner som er 6-9 mdr. ældre end dem, men de er i tvivl om de er følelsesmæssigt (pga. den umodne hjerne/ for tidlig fødsel) er modne nok til at modstå skolens krav...

De har fået lov til at være med i "storgruppen" fra januar som styrker børnene i at blive klar til skolen. Men børnehaven synes dte er lidt synd for dem at være med i gruppen hvis ikke de skal i skole næste år. På den anden side så er de begge - især min søn meget interesseret i at lære noget nyt så det ville også være rigtig synd hvis han "bare skulle i børnehave" ude at stimmuleres.

Suk det er en meget svær beslutning for alle deres bedste venner både i børnehaven og privat er fra 2004 og skal starte næste år. Hvis de bliver i børnehaven et år mere er der kun få børn tilbage som er fra fra 04 og er lidt tilbage i udviklingen, samt 2 fra '05 resten er jo små.......men på den anden side skal hjernen jo være moden nok og det kan et år mere i børnehaven give dem....men jeg synes hverken det ene eller det andet er godt nok.

Vi har lavet en + og - liste:

Plusser ved at blive i børnehaven et år mere:
- hjernen bliver et år mere moden, en tryg og velkendt hverdag
Minusser ved at blive i børnehaven et år mere:
- vi er bekymret for om de går i stå udviklingsmæssigt da der ikke er mange børn tilbage de kan spejle sig i.
- de ser alle deres venner flytte i skole.
- vi er bekymret for de ikke for stimuli nok i det år
- når de så skal i skole er der stort set ingen de kendder der skal på samme skole fra børnehaven

Det er en meget svær beslutning!!! Især fordi vi ikke kan andet end at gisne om fremtiden....

Er egentlig ikke så bekymret for starten eller det første år hvis de starter næste år med venner. For det er efter min overbevisning en kæmpe fordel at børnene kender en stor del af de børn de skål gå sammen med meget godt. De kender dem privat og kender deres forældre godt da flere af mødrene er mine bedste venner og vi er på ferie sammen og børnene sover sammen. Det må være en fordel at kende en stor del af forældregruppen på forhånd. Og når børnene kender mange af de andre børn så slapper de mere af og er dermed mere modtagelig for indlæring end hvis de brugte kræfter på nye omgivelser uden vennerne og nye lærer og legekammerater.
De skal jo skrives ind på skolen nu hvis de skal i skole til næste år. Kan vi få lidt rådgivning?
 

Venligst Helle


 

 
Re: Tidlig skolestart? 12-12-2009 20:51
By adminadmin Reply

Hej Helle
 

I har gjort jer mange vigtige overvejelser og er meget opmærksomme på børnenes udvikling. Udfra din beskrivelse virker det som om begge børn udvikler sig godt og generelt har indhentet den forsinkelse i udviklingen som en præmatur fødsel kan give.
 

Præmatur fødsel kan potentielt give mange forskelligartede vanskeligheder og forsinkelser i udviklingen, men der er også mange børn med en for tidlig fødsel i bagagen, som klarer sig godt og indhenter forsinkelsen i udviklingen på flere eller alle områder. Derfor er det meget vigtigt, at man i vurderingen har fokus på det enkelte barn og hans eller hendes individuelle ressourcer og vanskeligheder. Hvis et barn udfra dets aktuelle udviklingsniveau vurderes at være klar til det næste udviklingsskridt, bør en for tidlig fødsel i sig selv ikke forsinke dette.


Ud fra din beskrivelse virker børnene umiddelbart klar til og motiverede for at prøve kræfter med skolens faglige krav. Samtidig opfatter du dem som sociale og med gode erfaringer i forhold til vennerelationer. Dette er også vigtig ressource at have ved skolestart (og senere). At de, udfra beskrivelsen, klarer sig godt socialt og er motiverede for nye udfordringer, viser også noget om deres følelsesmæssige ressourcer. Selvfølgelig vil det være en udfordring for dem at skulle forholde sig til en ny, stor børnegruppe, hvor der ikke er den samme opmærksomhed som de sandsynligvis har været vant til hjemmefra og i et vist omfang i børnehaven. Samtidig er der større krav til f.eks. at sidde stille, tage imod beskeder og udføre opgaver på egen hånd. Men dette er en udfordring og en tilvænningsproces for de fleste børn.

Ved skolestart er det, som forældre, vigtigt at være opmærksomme på de felter, hvor det enkelte barn potentielt har vanskeligheder. F.eks. beskriver du at din datter har det bedst i velkendte rammer og når hun er godt forberedt. Alle børn vil være utrygge i skolestartsfasen, men det vil muligvis skabe ekstra utryghed for hende at skulle forholde sig til en ny børnegruppe, nye voksne, nye omgivelser osv. For begge børns vedkommende er det vigtigt at være opmærk¬somme på deres reaktioner og tale med dem om deres oplevelser samt tage tiltag som kan skabe større tryghed – f.eks. forberede dem på, hvad de kan forvente den enkelte skoledag, f.eks. i forhold til aktiviteter osv. Derudover bør man være i dialog med lærerne om børnenes udvikling.

Det vigtigt at lade børnene udvikle sig i deres eget tempo. Selvfølgelig er det hensigtsmæssigt at forberede dem på skolens sociale krav, samt hjælpe dem med skoleopgaver osv. Men herefter vil det faglige komme af sig selv.

Når ens børn har haft en så vanskelig start på livet, vil man naturligvis have mange bekym¬ringer i forhold til, hvordan dette har påvirket dem og vil påvirke dem i fremtiden og som du selv skriver kan man kun gisne om fremtiden. Men udfra beskrivelsen af børnene, synes jeg umiddelbart, at det vil være hensigtsmæssigt at ”tage chancen” og lade dem starte i skole til næste år. Det er også tydeligt, at det er den løsning i selv, på baggrund af jeres mange overvejelser, er mest stemt for.

Hvis I har brug for mere rådgivning, er der, så vidt jeg er oplyst om, også mulighed for, i Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings regi, at få lavet en såkaldt ”skolemodenheds¬undersøgelse”. Men en sådan kommer som regel kun på tale, hvis man fra børnehavens side er meget i tvivl om barnets skoleparathed. Det lader ikke til, at børnehaven har taget initiativ til en sådan undersøgelse i Jeres børns tilfælde


Med venlig hilsen

Psykolog Christina Jørck