Bestyrelses-login
Giv en donation

Velkommen til vores fagpanel

Velkommen til Dansk Præmatur Forenings fagpanel, hvor foreningens medlemmer kan stille spørgsmål til fagpersoner om for tidligt fødte.  Alle spørgsmål og svar offentliggøres på hjemmesiden. Det er muligt at være anonym, hvis blot redaktøren er bekendt med medlemmets navn og medlemsnummer. Ønskes anonymitet, bedes dette oplyst ved henvendelsen til Fagpanelet.  

Send dine spørgsmål til: fagpanel@praematur.dk 


 

 

 Du skal log in for at kunne deltage i debatten log in or register
Lukket tråd

Manglende struktur i børnehaven 07-12-2013 21:05
By adminadmin Reply
Hejsa.
 
Jeg har et par tvillinger - en dreng og en pige - på 3½, som er født 10 uger for tidligt og hver især vejede knap 1200 gram. De havde en vanskelig start på livet, men har fået kæmpet sig igennem det og har nu udviklet sig rigtig godt. De har begge en god motorik og et flot sprog, men har været og er fortsat sansesarte. Jeg har af flere årsager valgt, at de skulle gå i vuggestue i en integreret institution, hvilket jeg har tænkt, også skulle medvirke til et nemmere skift fra vuggestue til børnehave.

Desværre har der været en del kaos i institutionen, som har måtte fungere uden leder i en periode og derfor blev mine børn flyttet til børnehaven med kun 14 dages varsel, da de var 2 år og 10 måneder. Det tog dem næsten 3 måneder at falde til i børnehaven og dette skete først da en pædagog fra deres gamle stue blev flyttet over i børnehaven og de dermed kunne få noget tryghed ved hende. Hun er desværre blevet langtidssygemeldt for cirka ½ år siden.

Begge børn har i størstedelen af tiden svært ved at tackle en hel dag i støj og postyr og jeg fik derfor i februar arrangeret et møde med kontaktpædagog, børnepsykolog og ergoterapeut omkring hvordan man kan gøre dagligdagen mere overkommelig for børnene. Rådene lød blandt andet på høreværn og indlagte pauser.

Børnenes signaler på overstimulering er desværre meget vage i selve situationen. Min datter trækker sig ind i sig selv og sidder bare meget stiller i sin egen verden. Min søn trækker sig også mentalt væk, men kan godt lege videre i sololeg. Dette gør det svært, at se hvornår de har brug for, at blive skærmet. Der er pt. kun 1 pædagog tilknyttet børnenes stue, mens resten er 20-årige tilkaldevikarer, som ikke kan læse børnenes signaler og ved hvordan de skal håndtere det. Jeg har presset på for at der blev lagt "tvungne" pauser ind i form af højtlæsning eller lignende om eftermiddagen, men der er desværre "ikke ressourcer til det". Institutionen har søgt om ekstra ressourcer til den mindste børnegruppe i og med, at der er flere børn, der har nogle vanskeligheder, men da der i øjeblikket arbejdes på inklusion, anvendes ressourcerne i stedet på at uddanne det eksisterende personale, men dette kommer ikke så meget mine børn til gode med de behov, de har.
 
På trods af de svære omstændigheder, de har haft, har de formået at udvikle sig pænt. Men deres udfordringer ligger for det første i koncentrationsbesvær. De bliver mere og mere distræte og virker som om de ikke registrerer hvad der sker omkring dem. Tit bliver jeg nød til at bede dem om at kigge på mig, mens jeg taler til dem for at være sikre på at de forstår en ret simpel besked. For det andet er de meget omklamrende. Især min søn har brug for at være i nærmest konstant berøring med mig. Hvis jeg sætter mig ned på hug, sætter han sig enten på mit skød eller forsøger at kravle op på min ryg. Når jeg sidder i sofaen skal han sidde helt op af mig og skal helst sidde eller ligge oven på mig. De har begge brug for at være i nærheden af mig konstant og følger også efter mig på toilettet.
 
Når det kommer til mine børn har mit motto hele tiden været "tryghed frem for alt", men jeg føler. at det lige nu er rigtig svært for mig at give dem den tryghed uden, at sige mit arbejde op, så jeg kan holde dem hjemme fra institution. Kan i hjælpe mig med hvordan jeg håndterer denne situation? Først og fremmest i forhold til børnehaven - skal jeg tage skridtet og få flyttet dem til en anden institution (den sidste pædagog går på barsel i december, så derefter er det primært stedet og ikke længere nogen personer, de er knyttet til)? Ved i hvor man kan henvende sig for at få hjælp til denne type sager? For det andet vil jeg rigtig gerne have noget rådgivning i forhold til hvordan jeg selv skal tackle mine børn og hjælpe dem i forhold til de udfordringer de har. Er der nogen steder man kan henvende sig og få en dialog med en person, som har specialiseret sig i præmature børn. Mit indtryk er at børnepsykologen ikke var ekspert på området.
 
På forhånd tak.
 
Mvh. tvillingernes mor 
 
Re: Manglende struktur i børnehaven 07-12-2013 21:06
By adminadmin Reply
Kære tvillingernes mor.
 
Du kæmper flot for dine kære børn. Men vores system og familiekultur er imod dig. Jeg læser din søn tydeligt viser og fortæller hvad han ønsker. Lyt gerne til ham. Det er min klare mening og anbefaling, at du såfremt, du har overskud, selv passer dine børn op til 4 mdr. Kan du få orlov? Det er en vigtig udvikling dine børn viser og er i.
 
Hjælp dem gennem den, så de går den rigtige vej. De skal have trygheden for, at være udadvendte og nysgerrige. Den får de bedst fra dig, læser jeg.
 
Jeg har arbejdet med præmature børn og holder meget af det. Jeg vil gerne hjælpe jer. Jeg er privat sundhedsplejerske og kommer overalt. I er også velkommen hos mig i Nyborg. Se min hjemmeside med bl.a tv udsendelser fra mit arbejde. Der er en udsendelse om en mor med en dreng født før tid. Der er også en udsendelse med sensitive, som jeg kalder kloge intuitive børn. Læs også gerne min bog Født klog. Den fortæller om sårbare børn og vejleder i kommunikation med barnet.
 
Hermed mine råd hvor jeg anbefaler en anden institution til jeres børn. Kontakt mig hvis du ønsker min hjælp.
 
Held og lykke med det store vigtige arbejde du yder.
 
Mange gode tanker
Lena Dyhrberg.