Spørgsmål: Hukommelses- og koncentrationsproblemer
|
19-05-2002 01:55
|
By Marianne PetersenMarianne Petersen |
Reply
|
Kære Lisbeth
Jeg skriver til dig i håb om at du kan hjælpe mig. Jeg har en søn, snart 12 år, født i 30. uge, som har problemer i skolen. Han har store staveproblemer og hukommelses- og koncentrationsproblemer. Han er en dreng, der tænker meget, alt skal være i faste rammer. Jeg har altid fået at vide, at han var en ballademager, der aldrig lavede sine lektier og aldrig sad stille i timerne, men nu mener de, at det helt sikkert er fordi, at han er for tidligt født. Jeg har vidst fra 2. klasse, at der var noget galt, og først nu i 5. klasse er han kommet i staveklasse 4 timer om ugen, men jeg føler ikke, det hjælper/er nok, og det samme mener han selv, men skolen ved ikke, hvad de skal gøre ved det, for de har aldrig prøvet det før. Hvad kan vi som forældre gøre? Er der nogen, vi kan kontakte, der kan hjælpe os? Skal han testes? Han har også problemer med psyken, han bliver sur over ingen ting, og sådan har han altid været. Da han var lille og ikke lige fik sin vilje, kunne han sidde og banke sit hoved ind i væggen eller slå sig selv i hovedet.
Det er han så holdt op med, men man skal ikke fortælle ham, hvad han skal, så bliver han stiktosset. Han er et barn, der bekymrer sig over de mindste ting, og alt skal planlægges til mindste detalje.
Man kan også se, når han sover, så vender og drejer han sig.
Jeg håber, at du kan hjælpe mig eller henvise mig til nogen, der kan.
Med venlig hilsen
Marianne Petersen
|
|
|
Re: Spørgsmål: Hukommelses- og koncentrationsproblemer
|
19-05-2002 01:56
|
By Lisbeth Milting GathLisbeth Milting Gath |
Reply
|
Kære Marianne
Tak for dit brev. Du bekymrer dig om din snart 12 årige dreng. Han har problemer i skolen med at stave, med at sidde stille og koncentrere sig.
Selv oplever du, at han nemt bliver sur over små ting, at han bekymrer sig let, og at han har brug for megen og detaljeret planlægning. Du fortæller, at skolen har etableret 4 timers staveklasse om ugen, men at de derudover ikke ved, hvad de skal gøre. Staveklassen oplever hverken du eller din dreng som tilstrækkelig hjælp. Du spørger mig, hvad I som forældre kan gøre?
Først og fremmest tror jeg, det er vigtigt, at I taler grundigt med jeres dreng om, hvordan han selv oplever det at gå i skole. Lyt til hvad der fungerer for ham, hvad der ikke fungerer så godt, hvordan han selv forstår sine vanskeligheder, hvad han tror vil kunne hjælpe ham osv.
Derudover tror jeg, det vil være en god idé, hvis I henvender jer til kommunens PPR(Pædagogisk Psykologisk Rådgivning). Herfra kan der foretages en pædagogisk og psykologisk udredning/vurdering af jeres dreng. På baggrund af vurderingen vil der kunne gives nogle konkrete retningslinier for, hvordan han vil kunne hjælpes og støttes bedst muligt, både i skolen og hjemme hos jer.
Nu hvor skolen ellers har givet udtryk for at de ikke ved, hvad de skal gøre for jeres dreng, vil det være godt, hvis de fra PPR´s side kan være et bindeled mellem jer derhjemme og skolen, sådan så det bliver en fælles opgave at hjælpe jeres dreng.
Jeg tror, det vil give dig og din familie mere ro, når I ved hvilken konkret indsats, der kan støtte jeres dreng - når I ved, hvad I skal arbejde henimod.
Med venlig hilsen
Lisbeth M. Gath
aut. psykolog
|
|
|